18 Mayıs 2016 Çarşamba

3. Gün - Arnavutluk (Durres, Tirana, Şkoder)

Bugün gezimizin 3. günündeyiz. Berat'ta açtığımız gözümüzü Arnavutluk'un kuzey bölgesindeki şehirlerinden Şkoder'de kapatacağız. İlk durağımız Durres oluyor. Burası, başkent Tirana'dan sonra 2. büyük şehir ve ülkenin en büyük limanı. Orta Arnavutluk'un batı kısmındaki sahil şehri. Tirana'ya 33 kilometre, İtalya'nın Brindisi limanına ise 200 kilometre mesafede.

Durres'te sarı renkte kubbesiyle şehrin merkezine giderken tüm ihtişamıyla Fatih Cami karşılıyor bizi. Durres kent merkezinde amfi tiyatro yanında eski şehiin tam ortasında yer alıyor. 1502 yılında Osmanlı tarafından inşa edilmiş. Enver Hoca zamanında ibadete kapatılmış ise de 1990'larda yeniden ibadete açılmış.

Durres'te Roma dönemi kalıntılarına rastlamak mümkün. Burada Balkan coğrafyasının en büyük antik tiyatrosu yer alıyor. Ayrıca Durres Kalesi'de limanın hemen karşısında surları ile karşımıza çıkıyor. 2. yüzyıldan Romalılardan kalma tarihi bir yapı bu anfi tiyatro.

Biraz sahilde yürüyüş yapıp yolumuza devam edeceğiz. Tirana'ya doğru gideceğiz. Burada yemek molası ve panoramik şehir turu yapacağız. Couchsurfing ile tanıştığımız arkadaşlar ile buluşup, Tirana'dan ayrılacağız.

Tirana Arnavutluk'un 1919 yılından beri başkenti. 800 bin kadar nüfusu var. Şehir merkezinde yaşanan trafik sıkışıklığı ile ben büyük şehrim diyor. Couchsurfing'ten tanıştığımız Dorjan Agaliyu ve eşi ile şehir merkezinde buluşuyoruz. Bir şeyler içip bize şehri gezdiriyorlar. Şehir merkezinde turluyoruz. Tirana başkent ama turistik bir şehir diyemeyiz.

Tirana'da görülesi yerleri sıralayayım. Ethem Bey cami İskenderbey Meydanı'nda. 18. yüzyıl Osmanlı camilerinden. Arnavutluk'taki çoğu cami gibi komünist rejim sonrası 1991 yılında tekrar kullanıma açılmış.

Aracımızı parktan çıkartırken tekerleğin biraz inik olduğunu fark ettim. Yol üzerinde lastik tamircisi bulup gösterdiğimde kocaman bir telin tekerleği patlattığını gördük. Muhtemelen Elbasan ile Berat arasındaki o bozuk yolda oldu. Allah'tan fark edip tamir ettirdik.

Akşam saatlerinde Şkoder'e varıyoruz. Artık Arnavutluk'taki son gecemiz. Güney Arnavutluk'a inmedik bu gezimizde fakat oranın dışında gördüğümüz şehirleri başkent Tirana dahil diğer Balkan ülkeleri ile kıyasladığımızda oldukça geri kalmış olduklarını görüyoruz. Bunun yıllar boyu süren kapalı rejimin etkisinden olduğu tartışmasız muhtemel.

Şkoder'de akşam şehir turu yapıp, günü sonlandırıyoruz. Yarın gezimizin 4. gününde Karadağ'a geçeceğiz. Güzergahımızda Bar, Budva ve Kotor var. Görüşmek üzere hoşça kalın...