25 Mayıs 2016 Çarşamba

10. Gün - Sırbistan (Karlofça, Novi Sad, Niş)

Balkan turumuzun 10. gününde Sırbistan topraklarında turlamaya devam ediyoruz. Sırbistan'ın kuzeyinde bulunan özerk Voyvodina bölgesindeki Karlofça kasabası ile güne merhaba diyoruz. Sonrasında bu bölgenin başkenti Novi Sad'ı ziyaret edeceğiz. Öğleden sonra da güneye doğru, Kosova'ya doğru ilerleyeceğiz ve akşam üstü Sırbistan sınırlarında duraklayacağımız son şehir olan Niş'e varacağız.

İlk durağımız olan Karlofça Kasabası Novi Sad yolu üzerinde bulunuyor. Tarih derslerinden hatırlıyorsunuz değil mi Karlofça Antlaşmasını. Bu antlaşma 26 Ocak 1699 tarihinde Osmanlı ile başlarında Kutsal Roma-Cermen İmparatorluğu bulunan diğer Kutsal İttifak devletleri (Avusturya, Venedik ve Lehistan günümüzdeki Polonya) arasında imzalanmış olan bir antlaşmadır.

Antlaşma günümüzde şapel olan bu yere kurulan büyük bir çadırda yapılmış. Uzun süren savaşlar sonunda Osmanlı İmparatorluğu yorgun düşen Osmanlı Batı ile yapılacak bu antlaşmayı kabul etmek zorunda kalmış. Barış müzakereleri tarihinde ilk defa olarak, taraflar yuvarlak bir masa etrafında toplanmışlar. Müzakerelerin yapıldığı büyük çadırın dört tarafına giriş yapmışlar ve böylece hiçbir taraf için çadıra giriş protokolünde öncelik sağlanmamış olmuş.

Karlofça Antlaşması Osmanlı İmparatorluğu'nun batıda büyük çapta toprak kaybettiği ilk antlaşma olması açısından önemlidir. Ayrıca duraklama dönemi biterken, gerileme dönemi başlamıştır. Demek yine bana hüsran. Bana yine hasret var. Yine bana esmer günler düştü eyvah.

Karlofça'dan sonra başkent Novi Sad kalesini ve şehir merkezini gezip tekrar yola koyuluyoruz.