15 Kasım 2015 Pazar

Todga Kanyonu - Bu Ne Güzellik!

Çöl macerasından sonra artık gezimizin yarısını tamamlamış bulunuyoruz. Bundan sonraki programımızda Verzazet (Ourzazatte), eski başkentlerden Marrakeş ve küçük bir sahil şehri Essaouria var. Çöl masalından uyanıp, normal hayata geri dönmek kolay olmuyor. Öyle bir havaya girmişim ki bendeniz üzerimdeki çöl rengi mavi kaftandan kurtulamıyorum. Sabah akşam üzerimde, güneşte dolaşacağımız vakitler başımı da yapıyorum. Beni artık buraların yerlisi zannetmeye başlıyorlar. Arapça bilmediğimi söylediğimde şaşıran insanlar, bir Berberi görünce dönüp selam verenler gerçekten özdeşleştiğimi gösteriyor. Ben ise güzel karım ve minti kızım ile eğlenmeye bakıyorum.

Çölden erken vakitte ayrılıyoruz. Hasan'larda kahvaltıyı da yapınca artık ayrılık vakti geliyor. Her şey için teşekkür ediyoruz. Bize sabahtan akşama kadar eşlik edip, etrafı gösterdin ve en güzeli çöl deneyimi yaşattığın için. Buradan da teşekkürlerimizi iletiyoruz güzel arkadaş.

Yollar yine bize bakıyor özledik der gibi. Bugün birbirimizle hasret gidereceğiz. 400 kilometreye yakın bir yolumuz olacak. Merzouga başlangıç, son durağımız ise Verzazet. Arada 2 tane vadi var ama ne vadi. Birazdan fotoğraflardan hak vereceksiniz. Palmiye ormanı içinde çamurdan kasbahların eşsiz manzarası. Çok farklı bir manzara yani bir deniz gibi, bir orman gibi değil. Bu güzellike karşısında çölden sonra serap görmüşe dönüyoruz. Bizim süs olarak diktiğimiz palmiyelerin ormanı var burada. Neyse birazdan göreceğiz.

Gideceğimiz yer Todga Kanyonu, Todgha Gorge İngilizcesi. Yol üzerindeki Tenghir şehrinden 15-20 kilometre kuzeye gidilerek varılıyor bu eşsiz vadiye. Yol boyu küçük beldelerden geçiyoruz. Fas bayrakları yol boyu caddeleri süslüyor.

Medinede gördüğümüz kapılardan bazı şehirlerin girişlerine de inşa etmişler. Hatta bazı eyaletlerin sınırlarını belirlemek için yol üzerilerinde de rastlıyoruz.

Batıya doğru ilerlediğimiz için güneş arkamızda, gökyüzü ise hafif bulutlu. Bulutların mavi gökyüzü içindeki dağılımı sanki bir ressamın fırça izi gibi. Doyumsuz bir yolculuktan sonra göreceğimiz manzara cennet bahçesi gibi olacak. Bu tabiri Todga'daki bir garson yapıyor. Oturup bir şeyler içelim dediğimizde, dışarıda yerimiz var. Palmiye ağaçlarının içinde cennet bahçesinde ifadesini kullanıyor.

Yol üzerinde fosil müzeleri bulunuyor. Bir kaç yerde gözümüze çarptı, hatta ücretsiz giriş diye tabelada asmışlar, içerideki çok merak etmediğimizden girip bakmıyoruz. Meraklısı 5-10 dakikasını verip ziyaret edebilir diye paylaşmak istedik.

Yine yol üzerindeki bir çok eski bir sulama tesisi. Su kuyularının mavi gökyüzü ve mor dağlar altındaki yükseltileri güzel bir enstantane oluşturuyor. Biraz seyre dalıp, yolumuza devam ediyoruz.

Çamaşır yıkayan bayanlar nehrin vadiden ayrıldığı yer yani Tenghir'den Todga Kanyonu'na dönerken. Bir vatandaşın tepkisi oluyor, Biraz daha yaklaşıp çekmek istiyoruz ama kümseyle dalaşma niyetinde değiliz ve kameramızı çantamıza koyup Todga Kanyonu'na doğru tekerlek döndürüyoruz.

İşte palmiyeler içindeki ilk çamur kasbah.

Kanyona gelmeden nehir boyu uzanan palmiye ormanı, meyve bahçeleri ve tarlalar arkasındaki başıboş çamur kasbahlar bizi biden alıyor. Başka diyarlara götürüyor insanı. İşte Fas gezimizdeki benim en çok beğendiğim yerlerden tekrar tekrar baktığım kareler... Bilmiyorum da bize çok farklı geliyor, alışılmışın dışında bir havası var Todga yolunun. Bu manzaralar kanyonun önüne geçiyor inanın. Kanyonu görünce hak vereceksiniz. Daha fazla yorumlamıyorum, fotoğraflar her şeyi anlatıyor zaten.

Kanyona varmadan cennet bir köşe muhabbetini geçtiği yol üzerindeki bir restorana sokuluyoruz öğle yemeği için. Burada coca cola Arap harfleriyle yazılmış farklı bir logo ile karşımıza çıkıyor.

İşte Todga Kanyonu. En dar yeri 10 metreye kadar inen 160 metre yüksekliğindeki iki dev kayanın arasında gezinmek bizim Saklıkent'i anımsatıyor.

Todga'yı çok ama çok beğeniyoruz. ayrılmak hiç de kolay olmuyor. Zor zar vedalaşıp geldiğimiz yoldan geri dönüp tekrar ana yola çıkıyoruz. Bir diğer vadi olan Dades Kanyonu'na doğru yola devam.